چرا باید به روانشناس مراجعه کنم؟

چرا باید به روانشناس مراجعه کنم؟

 نشانه هایی که مشخص می کند زمان مراجعه به درمانگر فرا رسیده است:

روان درمانی، گفتگو یا مشاوره یا صرفاً درمان – صرف نظر از نامی که با آن شناخته می شود، مشاوره سلامت روان می تواند برای افرادی که با مشکلات عاطفی، چالش های زندگی و نگرانی های سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند، مفید باشد. درمان می تواند به بهبود علائم بسیاری از شرایط سلامت روان کمک کند. در درمان، افراد همچنین یاد می گیرند که با علائمی کنار بیایند که ممکن است فوراً به درمان پاسخ ندهند. تحقیقات نشان می دهد که مزایای رواندرمانی بیشتر از دارو به تنهایی دوام می آورد. دارو می‌تواند برخی از علائم بیماری‌های روانی را کاهش دهد، اما رواندرمانی به افراد مهارت‌هایی را می‌آموزد تا به تنهایی علائم را برطرف کنند. این مهارت‌ها پس از پایان درمانی باقی می‌مانند و علائم ممکن است بهبود پیدا کنند و این امر باعث می‌شود افراد کمتر به درمان نیاز داشته باشند.

مسائل مربوط به سلامت روان رایج است. آمارهای اخیر اتحادیه ملی سلامت روان نشان می دهد که از هر 5 بزرگسال ، 1 نفر با یک بیماری روانی زندگی می کند . اما تنها حدود 40 درصد از افراد مبتلا به مشکلات سلامت روان کمک دریافت می کنند. مشکلات سلامت روان درمان نشده اغلب بدتر می شوند و ممکن است اثرات منفی دیگری داشته باشند.

آنها همچنین می توانند منجر به موارد زیر شوند:

ناتوانی در کار یا رفتن به مدرسه

مشکل در روابط یا مراقبت از کودکان

افزایش خطر مشکلات سلامتی

 بستری شدن در بیمارستان

خودکشی کردن

خودکشی دومین علت مرگ افراد بین سنین 10 تا 34 سال دردنیا است. حدود 90 درصد از افرادی که در دنیا بر اثر خودکشی می میرند با یک بیماری روانی زندگی می کردند.

آیا به درمان “نیاز دارم”؟

گفتن به کسی که باید به درمان برود یا اینکه به درمان نیاز دارد می تواند انگ باشد. شاید دیدن برخورد یکی از عزیزان با چالش‌های سلامت روان دشوار باشد، اما برای افراد مهم است که خودشان به دنبال کمک باشند – تا زمانی که خود یا دیگران را در معرض خطر قرار ندهند.

تشویق کسی که دوست دارید گزینه های درمانی احتمالی را بررسی کند، حتی پیشنهاد بررسی درمانگران بالقوه با آنها، به طور کلی راه بهتری برای نشان دادن حمایت است. افرادی که احساس می کنند مجبور به درمان هستند ممکن است احساس مقاومت کنند و انجام کارهای مورد نیاز برای ایجاد تغییر برایشان سخت تر است.  معمولاً بهترین گزینه برای افراد در بحران نیست. هنگامی که دیگر در بحران نیستید، یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند. هنگامی که هر نوع سلامت روانی یا نگرانی عاطفی بر زندگی و عملکرد روزمره شما تأثیر می گذارد، ممکن است درمان توصیه شود. درمان می تواند به شما کمک کند در مورد آنچه احساس می کنید، چرا آن را احساس می کنید و چگونه با آن کنار بیایید، بیاموزید.

درمان همچنین مکانی امن برای صحبت در مورد چالش‌های زندگی مانند جدایی‌ها، غم و اندوه، مشکلات والدینی یا مشکلات خانوادگی ارائه می‌کند. به عنوان مثال، مشاوره زوجین می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا مشکلات روابط را حل کنید و راه های جدیدی برای ارتباط با یکدیگر بیاموزید.

آیا باید به درمان بروم؟

 قبل از اینکه تصمیم بگیرید برای درمان آماده هستید یا خیر، ممکن است بخواهید منتظر بمانید و ببینید آیا زمان، تغییر سبک زندگی یا حمایت دوستان و خانواده هر چیزی شرایط شما را بهبود می بخشد یا خیر.

انجمن روانشناسی آمریکا پیشنهاد می کند زمانی که چیزی باعث ناراحتی و تداخل در بخشی از زندگی شما می شود، درمان را در نظر بگیرید، به ویژه زمانی که:

هر روز فکر کردن یا کنار آمدن با آن موضوع حداقل یک ساعت زمان می برد

این موضوع باعث خجالت می شود یا باعث می شود بخواهید از دیگران دوری کنید

 این موضوع باعث شده کیفیت زندگی شما پایین بیاید

این موضوع بر مدرسه، کار یا روابط تأثیر منفی گذاشته است

شما تغییراتی در زندگی خود ایجاد کرده اید یا عادت هایی برای کنار آمدن با این موضوع ایجاد کرده اید

اگر هر یک از عواطف یا احساسات را تا حدی تجربه می کنید که در زندگی شما تداخل ایجاد کرده است، درمان ممکن است به شما در کاهش اثرات آنها کمک کند. اگر احساس می‌کنید تحت کنترل علائم هستید یا می‌توانید به خودتان یا دیگران آسیب برسانید، دریافت کمک بسیار مهم است.

 

 

غرق شدن ممکن است احساس کنید کارهای زیادی برای انجام دادن دارید یا مسائل زیادی برای کنار آمدن با آنها دارید. ممکن است احساس کنید نمی توانید استراحت کنید یا حتی نفس بکشید. استرس بیش از حد می تواند به نگرانی های جدی سلامت جسمی منجر شود.

خستگی این علامت فیزیکی اغلب ناشی از مشکلات سلامت روان است یا با آن همراه است. می تواند نشان دهنده افسردگی باشد. خستگی می تواند باعث شود که شما بیش از حد معمول بخوابید یا در صبح هنگام بلند شدن از رختخواب مشکل داشته باشید.

خشم، عصبانیت یا خشم نامتناسب همه گاهی اوقات احساس عصبانیت می کنند. جستجوی حمایت برای رویارویی با این احساسات ممکن است ایده خوبی باشد، زمانی که این علایم از بین نرفتند یا در مقایسه با موقعیت، شدید شوند وشما را به انجام اقدامات خشونت آمیز و یا بالقوه مضر سوق دهند.

آگورافوبیا افراد مبتلا به آگورافوبیا از بودن در مکان هایی که ممکن است حملات پانیک را تجربه کنند یا به دام بیفتند می ترسند. برخی از افراد ممکن است نتوانند خانه های خود را ترک کنند.

افکار مضطرب یا مزاحم طبیعی است که هر از گاهی نگران چیزهایی باشید، اما زمانی که نگرانی بخش قابل توجهی از روز شما را در بر می گیرد یا علائم فیزیکی ایجاد می کند، درمان می تواند به شما کمک کند تا با آن مقابله کنید.

بی تفاوتی یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌های معمول دنیای اطراف و یا به طور کلی زندگی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات روانی مانند افسردگی یا اضطراب باشد. ناامیدی، از دست دادن انگیزه و یا احساس اینکه گویی آینده ای ندارید، می تواند نشان دهنده افسردگی یا وضعیت سلامت روان دیگری باشد.

احساس ناامیدی به خصوص پس از یک دوره دشواری، غیر معمول نیست. اما زمانی که ادامه یابد، ممکن است به افکار خودکشی منجر شود.

کناره گیری اجتماعی بسیاری از مردم زمانی که بتوانند حداقل مدتی را تنها بگذرانند، احساس بهتری دارند. افراد درونگرا ممکن است حتی بیشتر از دیگران به زمان تنهایی نیاز داشته باشند. اما اگر از بودن با دیگران احساس ناراحتی می کنید یا می ترسید، درمان می تواند به شما در درک و مقابله با این احساسات کمک کند.

اگر قبلاً درمان را امتحان کرده باشم و جواب نداد چی؟

گاهی اوقات درمان فورا کمک نمی کند. حتی در یک موقعیت درمانی ایده آل، بهبود علائم ممکن است زمان ببرد. رفتن به درمان و مشاهده هیچ تغییری ممکن است باعث ناامیدی شود. ممکن است اتلاف وقت و پول به نظر برسد. در نتیجه بسیاری از افراد از رفتن به درمان منصرف می شوند.

عوامل دیگر می توانند بر میزان مؤثر بودن درمان تأثیر بگذارند. هیچ رویکرد واحد و صحیحی وجود ندارد که برای همه کارساز باشد. هر درمانگری هم ، برای همه کار نخواهد کرد. داشتن یک تجربه منفی با یک درمانگر خاص یا نوع خاصی از درمان، ممکن است تلاش مجدد درمان را دشوار کند.  یک درمانگر اخلاق مدار شما را مطلاع می کند که آیا می تواند نگرانی شما را درمان کند یا خیر اگر نمی تواند، درمانگر دیگری که می تواند به شما کمک کند ،توصیه می کند. به خاطر داشته باشید که رویکردهای مختلف برای مسائل مختلف، متفاوت میباشد. تشخیص اشتباه می تواند بر نحوه عملکرد درمان تأثیر گذار باشه.

 

چرا باید به درمانگر مراجعه کنم؟

اگر به فکر درمان هستید، ممکن است به معایب احتمالی آن هم فکر کنید. هزینه ممکن است برای شما نگران کننده باشد. همچنین ممکن است بدانید که درمان اغلب دشوار است. تروما یا سایر رویدادهای دردناک گذشته برای یادآوری می تواند ترسناک باشد. حتی اگر با تروما سر و کار نداشته باشید، کار کردن از طریق چالش ها آسان نیست، و درمان نیز راه حل سریعی نیست. درمان همچنین مستلزم صداقت با خودتان و درمانگری است که با او کار می کنید. اما اگر مایل به انجام کار هستید، درمان می‌تواند مفید باشد.

 این یک فضای امن و بدون قضاوت است که در آن می توانید هر چیزی را به اشتراک بگذارید، با یک متخصص آموزش دیده که برای کمک در آنجا حضور دارد.

در اینجا چند مزیت درمانی وجود دارد

: شما بیشتر در مورد خود یاد خواهید گرفت.

درمانگران به داستان شما گوش می دهند و به شما کمک می کنند تا ارتباط برقرار کنید.

 آنها ممکن است راهنمایی یا توصیه هایی را در صورت احساس گمراهی ارائه دهند، اما به شما نمی گویند که چه کاری انجام دهید.

 درمان می تواند به شما قدرت دهد تا خودتان اقدام کنید. درمان می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

اگر از اهداف خود مطمئن نیستید، درمان می‌تواند به شما کمک کند تا آن‌ها را روشن کنید و گام‌های واقع بینانه را برای رسیدن به آنها تنظیم کنید

. درمان می تواند به شما کمک کند تا روابط رضایت بخشی بیشتری داشته باشید.

چه مجرد باشید و چه در یک رابطه، درمان می تواند به شما کمک کند تا مشکلات را در ارتباط با دیگران، مانند ناامنی در روابط یا مشکل در اعتماد به شریک خود برطرف کنید

. به احتمال زیاد سلامتی بهتری خواهید داشت. تحقیقات از ارتباط بین سلامت ذهن و بدن حمایت می کند. مسائل بهداشت روانی درمان نشده می تواند بر سلامت جسمانی تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر، افرادی که از سلامت عاطفی خوبی برخوردار هستند، ممکن است توانایی بیشتری برای مقابله با مسائل مربوط به سلامت جسمانی داشته باشند.

درمان می تواند به بهبود در تمام زمینه های زندگی منجر شود. اگر احساس می‌کنید چیزی شما را از زندگی آنگونه که تصور می‌کنید باز می‌دارد، درمان می‌تواند به شما در رفع این مشکل کمک کند. وقتی مطمئن نیستید که چه چیزی شما را از ایجاد تغییر باز می دارد، درمان می تواند به شما در یافتن پاسخ کمک کند.