چگونه از کسی که عزادار است حمایت کنیم؟

چگونه از کسی که عزادار است حمایت کنیم؟

دانستن اینکه چه بگوییم یا انجام دهیم دشوار است. شخص عزادار با بسیاری از احساسات شدید و دردناک از جمله افسردگی ، عصبانیت ، گناه و غم  در کشمکش است.  غالباً آنها در غم و اندوه خود احساس انزوا و تنهایی می کنند.

شاید فکر کنید کارهای بهتری برای بهتر شدن این شرایط سخت وجود دارد، این قابل درک است اما او اکنون بیش از هر زمان دیگری ، به حمایت شما احتیاج دارد. نیازی نیست که پاسخی داشته باشید ، مشاوره دهید یا توصیه کنید.  مهمترین کاری که می توانید برای یک فرد عزادار انجام دهید این است که به سادگی در آنجا باشید. این حمایت و حضور دلسوزانه شماست که به فرد عزادار کمک می کند تا با این درد کنار بیاید و به تدریج شروع به بهبودی کند.

 

*همه افراد ، متفاوت غمگین می شوند ، بنابراین از گفتن  آنچه “باید” احساس کند یا انجام دهد خودداری کنید.

*در حالی که بسیاری از ما نگران این هستیم که چه چیزی به یک فرد عزادار بگوییم ، گوش دادن در واقع با ارزش تر است و می تواند منبع عظیمی از آسایش و بهبودی باشد.

*ممکن است افرادی که اندوهگین می شوند بارها و بارها و با جزئیات  داستان را بازگو کنند، صبور باشید، تکرار داستان روشی برای پردازش و پذیرش مرگ است.

*احساسات غم و اندوه می تواند به سرعت تغییر کند ، بنابراین فرض نکنید که می دانید فرد عزادار چه حسی دارد. هیچ دو نفر دقیقاً به یک شکل تجربه نمی کنند.

*به شخص عزادار بگویید که اشکالی ندارد که در مقابل شما گریه کند ، عصبانی شود یا فریاد بزند.  سعی نکنید که با آنها استدلال کنید که چگونه باید یا نباید احساس کنند.  غم و اندوه یک تجربه بسیار عاطفی است ، به همین دلیل هر چقدر شخص عزادار بدون ترس از قضاوت ، استدلال یا انتقاد ، عزاداری کند احساس آرامش بیشتری می کند .

ا*گر فرد عزادار آنقدر ناراحت هست که قادر به صحبت کردن نیست یا شما نمی توانید به او چیزی بگویید ، پیشنهاد می دهیم که فقط تماس چشمی ، فشار دادن دست یا آغوش می تواند برای آنها آرامش بخش باشد.

*پس از پایان مراسم تشییع جنازه با شخص عزادار در تماس باشید و به صورت دوره ای به دیدار او بروید..

*از گفتن چیزهایی مانند “شما خیلی قوی هستید” یا “خیلی خوب به نظر می رسید” خودداری کنید. این فشار را به شخص وارد می کنید که احساسات واقعی خود را پنهان کند.

* ممکن است شخص عزادار فقدان را بپذیرد.  ممکن است با گذشت زمان شدت پیدا کند و هرگز به طور کامل از بین نرود.

مراقب علائم هشدار دهنده افسردگی باشید

معمول است که یک فرد عزادار احساس افسردگی ، سردرگمی ، جدا شدن از دیگران یا مانند دیوانه شدن کند. اما اگر علائم شخص به تدریج از بین نرود – یا با گذشت زمان بدتر شود – این ممکن است نشانه آن باشد که اندوه طبیعی به یک مشکل جدی تری مانند افسردگی بالینی تبدیل شده است.

  1. غفلت بهداشت شخصی
  2. مصرف الکل یا مواد مخدر
  3. عدم توانایی در زندگی
  4. توهم
  5. عقب نشینی از دیگران
  6. احساس مداوم ناامیدی
  7. صحبت از مرگ یا خودکشی است

این می تواند مشکل باشد که نگرانی های خود را برای شخص اندوهگین  مطرح کنید زیرا نمی خواهید به عنوان یک موضوع تهاجمی تلقی شوید.  به جای اینکه به شخص بگویید چه کاری باید انجام دهد ، سعی کنید احساسات خود را بیان کنید: ” من از اینکه خواب نیستید ناراحتم – شاید شما باید به دنبال کمک باشید . ”